torsdag 18. august 2011

The Selby - Sånn interiørblogger burde se ut

Siden jeg snakket stygt om interiørblogger generelt i forrige innlegg kan jeg vise meg fra en mer Polyannaaktig side og snakke pent om en. The Selby er en fotoblogg som stort sett viser folk i hjemmene sine eller på arbeidsstedene. Vi snakker ikke om amerikansk arbeiderklasse når vi snakker "folk" her. Det handler stort sett om folk som arbeider i kreative yrker, hipstere og livsnytere med store formuer. Men fine hjem har de (stort sett). Det vil si "fine hjem" fordi de har særpreg, av og til er smårotete og kaotiske og ikke ligner på de hjemmene man ser i interiørmagasiner.

I hjemmene du ser på The Selby finner du ikke ti like kurver, med vakker patina, som på centimeteren passer inne i hyllene. Du kan heller studere deg frem til den skoesken som bare ble dyttet inn i bokhylla fordi det var det eneste du hadde for hånden til å lagre kvitteringene dine i. Sånn som virkelige folk gjør med andre ord.

Man får en følelse av å titte inn i personligheten til Albert og Gillian Maysles. Hjemmet deres i Harlem ser ut som et sted hvor disse to har levd et bra liv sammen og hvor det meste ligger til rette for en komfortable tilværelse med god mat, gode bøker og godt selskap:





Todd Selby er flink til å ta bilder og bildene taler for seg selv. Han tar ikke for seg rom for rom på noe systematisk vis. Kikkerlysten min blir aldri tilfredsstilt - "la meg se soverommet!". Han fotograferer det han finner interessant. Som den flyvende katten til Nicki Bidder og Anton Aunders:


Eller flyttekassene til Michael Stipe og samboeren Thomas Dozol:

Jeg kunne tenke meg å se flere slike blogger. Vet du om en blir jeg glad hvis du forteller meg om den. Selvsagt ville jeg helst laget en slik selv. Bare med vanlige folk.


0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 

Hybelkaniner Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger